Sociala företag

Hej Mezzy.
Ska börja skriva i dig varje dag nu!
Idag har jag varit i Götene på seminarium om Sociala företag... Det var lite smått rörigt, men jag antar att föreläsarna var duktiga, lite för högt bla, bla, bla.. massa fina ord språk. Kom i alla fall fram till att sociala företag är företag som drivs främst i syfte att sätta folk i arbete.
Bra? Jo...det finns en massa arbetslösa och en massa jobb som inte görs. Människor som är långt ifrån arbetsmarknaden borde väl må bra av att få jobba, och staten (eller vilka det nu är som betalar) förlorar ju inget på det, eftersom att de ändå skulle behövt betala bidrag.
Så därför vill Götene starta sociala företag.
Schyst emot andra företag som inte får gratis arbetskraft? ....kan diskuteras
Götene vill starta socialaföretag med hjälp av kommunen.. och det verkar som de har tänkt att det i längeden är de "utstötta" som ska driva företagen.
Om man har startat ett helt vanligt företag kan man även då få billigare arbetskraft ifall man väljer att anställa en "utstött" enligt vad jag kom fram till av föreläsningen. Så vad är det då för skillnad mellan vanliga företag, som väljer att anställa de som är långt ifrån arbetsmarknaden och sociala företag? Svar: Vet inte....
Varför inte hitta några entropenörer, typ nån som vill starta ett hotell..och sedan erbjuda de utstötta att jobba där. Då får man ju fram ett företag som någon vill ha, och så har man någon som driver det hela. Och sedan såklart om nån arbetslös har en bra idée så är det väl jätte bra om den kan få hjälp att starta någon också.
Och. varför får dess företag inte gå ut på att tjäna pengar? Om man både tjänar pengar och hjälper till...
Och.. varför var det inga av dessa "utstötta" som ska jobba med på mötet?
Anyway, tycker att de tär egentligen en rätt bra idée. Kanske jag inte förstod ceminariumet så värst bra, men jag tyckte att det var lite konstigt.
Hade visst lite åsikter trotts allt. Skriver lite rörigt jag vet så det kan vara svårt att hänga med. Därför jag hete Mezzy.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0